Så förbättrade Telenor sin skadereglering
Telenor Sverige, med ett mobilnät som täcker 99,9 procent av befolkningen och tillhandahåller 3 miljoner mobilabonnemang, har sedan 2020 tagit hjälp av Svensk Skadereglering för att effektivisera sin skadereglering. Genom att outsourca skaderegleringen har de frigjort resurser, minskat sina interna kostnader, förbättrat den ekonomisk uppföljningen och avsevärt ökat kompensationen från de som orsakat skadorna.
Betydelsen av snabb och effektiv skadereglering
Skador på nätet kan leda till driftstopp, kundmissnöje och ekonomiska förluster. För att upprätthålla hög servicekvalitet och kundförtroende är det avgörande att snabbt åtgärda skador och ha en effektiv skadereglering.
Det tog kraft från verksamheten
”Innan vi outsourcade skaderegleringen hade vi ett internt team som reglerade skadorna, vilket var tidskrävande och avledde fokus från vårt huvuduppdrag. Skaderegleringen var en bisyssla, vilket gjorde att det kunde bli långa processer och många ärenden som inte reglerades.”, säger Marko Thorén som är driftprojektledare på Telenor.
Valde att outsourca regleringen av skador
2020 beslutade Telenor Sverige att outsourca regeringen av skadorna till Svensk Skadereglering.
”Vi ville ha en snabbare och effektivare skadehanteringsprocesser, minska våra administrativa kostnader och framför allt frigöra våra resurser som reglerade skadorna”, säger Marko.
Dokumentation av skadan direkt
När en skada uppstår på Telenors nät registreras en felanmälan. Telenor beställer omedelbart en reparation från sin entreprenör. Under reparationen dokumenterar serviceteknikern skadan med bilder och anteckningar i en mobilapp, vilket gör informationen tillgänglig för både Telenor och skaderegleraren.
Kontroll på skadorna med digitala verktyg
I Svensk Skadereglerings system får alla tillgång till all information och dokumentation via ett gemensamt gränssnitt. Detta möjliggör ett effektivt samarbete mellan nätägare, reparatörer och skadereglerare.
”Genom moderna digitala verktyg kan vi följa ärendet från skada till ersättning och få statistiska rapporter över skadorna,” berättar Marko.
Nu behöver vi inte lägga tid på kravhantering och förhandlingar
”Sedan vi började samarbeta med Svensk Skadereglering har vi fått en mer pålitlig tjänst, minskat interna kostnader och förbättrat vår ekonomiska uppföljning. Vi har också ökat kompensationen vi får från dem som orsakat skadorna. Deras effektiva processer och moderna verktyg har gjort hanteringen mycket smidigare. Nu behöver vi inte längre ägna tid åt kravhantering och förhandlingar,” avslutar Marko.